Autorski program nauczania w Por Fiesta Club

W klubowej Akademii Tanga i Milongi uczymy przede wszystkim w stylu Tradicional, w którym wyróżniamy dwa główne nurty Tango Salón i Tango Milonguero. Tu najważniejsze są muzyka, objęcie, pewny krok i elegancja ruchu. W takim tangu chcemy Was rozkochać i takiego tanga Was nauczyć.

Pierwsze 2 lata nauki (poziom A i B) dedykujemy bazowym elementom tanga, które są uznane i tańczone na całym świecie w podobny sposób. Równolegle do kursów prowadzonych w parach oferujemy zajęcia z techniki dla pań pod nazwą Technika tylko dla Kobiet oraz dla Panów – Technika tylko dla Mężczyzn. Po roku nauki proponujemy Wam osobne kursy milongi, a po dwóch latach – kursy walca. Od trzeciego roku nauki (poziom C) obok regularnych kursów wprowadzamy seminaria tematyczne (Muzykalność, Rozumieć tango – teksty tangaKlubowy Mundial Tango czy Tango Salón a Tango Milonguero).

Od niemalże pierwszych lekcji zachęcamy do samodzielnego korzystania z klubowych praktyk, a po zajęciach PRE – Milonga (ostatnia lekcja z poziomu A) do aktywnego udziału w Milongach. Jako klub chcemy wprowadzić Was w social tango – aspekt społeczny tanga. Dlatego wszystkie wydarzenia, które organizujemy (warsztaty, seminaria, milongi i koncerty) są dopełnieniem obrazu kultury tanga argentyńskiego.

Poziom początkujący / pierwsze 4 m-ce nauki /

LekcjaTematMateriał przerabiany w czasie lekcji
1TANGO - MI PASIÓN
Tango moja pasja
Wprowadzenie: Co to jest tango argentyńskie? Jak będziemy pracować w tej grupie?
Pierwsze elementy tanga: rozliczenie rytmiczne, technika chodzenia i prowadzenia stopy, typowa salida y cerrada (wyjcie - krok w bok lewą stopą partnera i zamknięcie - krok w bok prawą nogą partnera i połączenie stóp). Objęcie.

2CAMINATA AL 8 & AL 6 - jak chodzimy w tanguTechnika chodzenia (krok w przód, tył i w bok), "ósemka" - osiem kroków, sekwencja bazowa z krzyżykiem, "szóstka" (pudełko) - sześć kroków, sekwencja bazowa z pominięciem krzyżyka.
3OCHO ADELANTE - kiedy noga rysuje ósemkiWprowadzenie do techniki ocho: pivot, dysocjacja. Ocho adelante (do przodu) - technika Jej i Jego, prowadzenie.
4OCHO ATRÁS - najsłynniejsze ósemkiOcho atrás (do tyłu) - technika i prowadzenie, możliwe połączenia ocho do przodu i ocho do tyłu.
5PARADA y PASADA - kiedy możemy się na chwilę zatrzymaćParada (zatrzymanie), pasada (przejście partnerki nad nogą partnera), planeo - technika Jej i Jego. Prowadzenie i osadzenie w rytmie/muzyce.
6PLANEO - czas kobietyPlaneo - technika Jej i Jego. Prowadzenie i muzykalność. Kiedy i jak je stosować.
7SANDWICHITO - pierwsza zabawa stopamiSandwich (kanapka) technika Jej i Jego. Muzykalność. Pierwsze, możliwe ozdobniki kobiety: tap, toque i lustrada).
8VADEMECUM - siła powtórekPowtórzenie materiału z lekcji 1-7.
9CORRIDA, TAP Y AMERICANATechnika i prowadzenie w figurach: corrida (typowe przyśpieszenie), americana (pierwszy wariant espejo). Technika tap (rytmiczne uderzenie w podłogę kobiety/mężczyzny), kiedy i jak je stosować.
10CRUCE ADELANTE - pierwszy tangowy krzyżyk.Technika cruzado, pierwszy typ krzyżyka - z podmianą.
11CRUCE CINCO y OCHO CORTADA- krzyżyki w innej odłosonieTechnika i prowadzenie krzyżyka prowadzony z "outside"/ krzyżyk na kroku 5 w 8-mce oraz ocho cortado.
12VUELTA - pierwszy obrótJak prosto obrócić się w tangu. Technika i prowadzenie.
13GIRO - najbardziej typowe obroty w tanguTechnika i prowadzenie. Dysocjacja i pivot, czyli to, co wymaga najwięcej ćwiczeń.
14GIRO y MEDIALUNA - na czym polega różnicaMedialuna - technika i prowadzenie. Giro a - podobieństwa i różnice.
15VADEMECUM & ETYKIETA MILONGIPowtórka materiału z lekcji 8 - 12 & wprowadzenie w reguły milongi.
16PRE-MILONGASymulacja milongi (przygotowujemy salę tak, jak do milongi: stolików ustawione dookoła sali, odpowiednie oświetlenie, muzyka ułożona w mini tandy - dwa krótkie tanga i cortina).

Poziom początkujący + / od 5 m-ca nauki /

LekcjaTematMateriał przerabiany w czasie lekcji
1 (17)OCHO ADELANTE Y OCHO ÁTRAS - możliwe kombinacje
Powtórka techniki ocho, możliwe połączenia ocho do przodu i do tyłu oraz z innymi poznanymi wcześniej elementami (figury, proste ozdobniki).
2 (18)SACADA - kiedy zamieniamy się na miejscaTechnika Jej i Jego, równowag, oś i dysocjacja. Prowadzenie i sekret - wykop nogi czy zamiana na miejsca?
3 (19)SACADA - typowe wariacjeNajbardziej popularne wariacje sacad, technika i prowadzenie. Muzykalność, Kiedy i jak je stosować.
4 (20)SACADA w obrocieRównowaga, dysocjacja solo i w parze. Technika i prowadzenie. Przykłady połączeń z innym figurami.
5 (21)SACADA - jak łączyć ją z innymi figuramiMożliwe kombinacje różnych wariantów sacad oraz sacad połączonych z innymi figurami. Muzykalność.
6 (22)BACK SACADA - wyzwanie dla partneraOś, dysocjacja solo i w parze. Technika i prowadzenie.
7 (23)SACADAS en SECUENCIAS - możliwe połączeniaPrzykłady sekwencji z zastosowaniem wybranych . Technika, prowadzenie i muzykalność.
8 (24)VADEMECUM - siła powtórekPowtórzenie materiału z lekcji 1 (17) - 7 (23).
9 (25)BARRIDA - kiedy partner dotyka mojej stopyTechnika prowadzenia stopy u partnera i partnerki, Prowadzenie. Zabawa czy iluzja? Kiedy i jak stosować barridy.
10 (26)BARRIDA - zabawa tylko dla Niego, czy również dla Niej?Przykłady barridas partnera i partnerki. Technika i prowadzenia. Zastosowanie i muzykalność.
11 (27)PATADA - kiedy moja noga ląduje między nogami partnera/partnerkiTechnika i prowadzenie. Kiedy i jak ją stosować. Muzykalność.
12 (28)ESPEJO - kiedy partner/-ka jest moim lustremPrzykłady tych samych sekwencji kroków tańczonych przez partnera i partnerkę, jak w odbiciu lustrzanym . Technika, prowadzenie i zastosowanie.
13 (29)BARRIDA, PATADA y ESPEJO najlepsze sztuczki w zabawie z rytmemPrzykłady zastosowania każdej z tych figur w muzyce, z naciskiem na akcenty rytmiczne. Możliwe połączenia i sekwencje z wykorzystaniem innych figur.
14 (30)BARRIDA, PATADA Y ESPEJO jak wytańczyć nimi melodięPrzykłady zastosowania każdego z tych elementów w celu podkreślania melodii utworu. Możliwe połączenia i sekwencje z innymi figurami.
15 (31)SACADA y BARRIDA - jak je połączyć prosto i efektownieTechnika i prowadzenie. Możliwe połączenia i zastosowanie w sekwencjach z innymi figurami tanga. Muzykalność.
16 (32)VADEMECUM - siła powtórekPowtórzenie materiału z lekcji 9 (25) - 15 (31).
17 (33)Życzenia partnerek - zajęcia dedykowane PaniomPowtórzenie i utrwalenie elementów, figur i sekwencji wybranych przez panie/partnerki,
18 (34)Życzenia partnerów - zajęcia dedykowane PanomPowtórzenie i utrwalenie elementów, figur i sekwencji wybranych przez panów/partnerów,
19 (35)DO EGZAMINU jeden krokPrzygotowanie do egzaminu kończącego poziom zaawansowania.
20 (36)EGZAMIN końcowyEgzamin, dyplomy i słodkości.

Poziom średnio - zaawansowany / od 1 roku nauki /

LekcjaTematMateriał przerabiany w czasie lekcji
1 (37)OCHO ÁTRAS - dynamika oraz możliwe wejścia i wyjściaPowtórka techniki ocho do tyłu. Dynamika -
zwolnienia i przyśpieszenia. Przykłady możliwych wejść (np. salida, cruz) i wyjść z ocho átras połączenia ocho do przodu i do tyłu oraz z innymi poznanymi wcześniej elementami (figury, proste ozdobniki).
2 (38)BOLEO - pierwsza efektowna figuraTechnika "luźnej nogi" oraz prowadzenia nogi partnerki. Technika prowadzenia partnera.
3 (39)BOLEO - tańczyć nisko czy wysoko?Technika i prowadzenia niskiego i wysokiego boleo. Jak stosować w muzyce i przestrzeni tańca.
4 (40)BOLEO - jak łączyć je z innymi figuramiPrzykłady możliwych połączeń z wybranymi figurami z niższych poziomów zaawansowania. Muzykalność.
5 (41)BOLEO - tradycyjnie i współcześnieTechnika i prowadzenie Boleo okrągłe i liniowe. Technika i prowadzenia. Dynamika i muzykalność.
6 (42)BOLEO - nogą w przód lub w tyłTechnika i prowadzenie boleo w przód/ w tył. Muzykalność. *Opcjonalnie PIERNAZO.
7 (43)BOLEOS en SECUENCIAS - co i jak ze sobą łączyćPrzykłady sekwencji z zastosowaniem wybranych . Technika, prowadzenie i muzykalność.
8 (44)VADEMECUM - siła powtórekPowtórzenie materiału z lekcji 1 (37) - 7 (43).
9 (45)KICK y TAP - o co tu chodzi?Kick wykop oraz tap krótkie i zdecydowane uderzenie w podłogę. Elementy służące podbijaniu akcentów i zabawie z rytmem. Technika. . Jak i kiedy stosować w muzyce.
10 (46)JUGADA con EL RITMO - jak bawić się rytmemMożliwe przykłady zastosowania poznanych elementów i tap. Kiedy używa ich partner, a kiedy partnerka. Jak stosować je w muzyce.
11 (47)ADÓRNOS de una MUJER - ozdobniki partnerki.
Inwencja partnerki czy prowadzenie partnera?
Proste i efektowne ozdobniki kobiety jak kick, tap, lustrada, caricios . Technika wykonania oraz zasady stosowania w tańcu i w muzyce.
12 (48)ADÓRNOS de un HOMBRE - ozdobniki mężczyzny.
Co w tym czasie robi partnerka?
Ozdobniki mężczyzny kick, tap, lustrada, lapíz Technika i muzykalność. Zasady stosowania. Prowadzenie partnerki a ozdobniki partnera - jak to sprytnie połączyć?
13 (49)SECUENCIAS ELIGIDAS pa bailar EL RITMO - ozdobniki w zabawie z rytmemPrzykłady sekwencji z zastosowaniem wybranych ozdobników na przykładzie utworów rytmicznych.
14 (50)SECUENCIAS ELIGIDAS pa bailar la MELODIA - jak ozdabiać melodięPrzykłady sekwencji z zastosowaniem wybranych ozdobników na przykładzie utworów bardziej lirycznych. Praca z wybranymi tematami elodycznymi.
15 (51)ADÓRNOS en ESPEJO - kiedy partner i partnerka korzystają z tej samej ozdobyPrzykłady ozdobników tańczonych w tym samym czasie przez partnera i partnerką. Technika, prowadzenie i muzykalność.
16 (52)VADEMECUM - siła powtórekPowtórzenie materiału z lekcji 9 (45) - 15 (51).
17 (53)Życzenia partnerek - zajęcia dedykowane PaniomPowtórzenie i utrwalenie elementów, figur i sekwencji wybranych przez panie/partnerki,
18 (54)Życzenia partnerów - zajęcia dedykowane PanomPowtórzenie i utrwalenie elementów, figur i sekwencji wybranych przez panów/partnerów,
19 (55)DO EGZAMINU jeden krokPrzygotowanie do egzaminu kończącego poziom zaawansowania.
20 (56)ZLICZENIE / EGZAMIN końcowyZaliczenie / egzamin, dyplomy i słodkości.

Poziom średnio - zaawansowany / od 1.5 roku nauki /

LekcjaTematMateriał przerabiany w czasie lekcji
1 (57)GANCHO - esencja tangowej dynamikiTechnika Jej i Jego (oś, dysocjacja, "most" - ustawienie nogi, prowadzenie stopy i uderzenie).
Prowadzenie i dynamika ruchu.
2 (58)GANCHO en VARIACIÓNESGancho w swoich typowych wariacjach ("most" z prawej/lewej nogi, prowadzone z przodu/tyłu u partnera/partnerki). Technika i prowadzenie.
3 (59)GANCHO en SECUENCIASPrzykłady sekwencji z wykorzystaniem wybranych ganchos. Technika, prowadzenie i muzykalność.
4 (60)GANCHO en JUGADA RÍTMICA - jak umiejętnie zahaczyć o rytmPrzykłady stosowania ganchos w zabawie z rytmem na przykładzie wybranych utworów. Technika prowadzenia, dynamika ruchu i muzykalność.
5 (61)ENGANCHE - jak owinąć się wokół partneraTechnika i prowadzenie. Kiedy i jak stosować w muzyce oraz w przestrzeni tańca.
6 (62)GANCHO y ENGANCHE - jak to ciekawie połączyćMożliwe połączenia tych figur. Technika, prowadzenie i muzykalność.
7 (63)ENGANCHE y BOLEO - efektowne połączenia na dużą przestrzeń Możliwe połączenia tych figur z uwzględnianiem wymaganej przestrzeni do ich wykonania. Technika prowadzenia i muzykalność.
8 (64)VADEMECUM - siła powtórekPowtórzenie materiału z lekcji 1 (57) - 7 (63).
9 (65)TANGO VALS - w tangu nie tylko tangoRozliczenie rytmiczne, zasady motoryki ruchu, figury typowe dla Tango Vals, w tym nowe elementy, np. quebrada.
10 (66)JUGADA con EL RITMO - jak bawić się rytmemMożliwe przykłady zastosowania poznanych elementów i tap. Kiedy używa ich partner, a kiedy partnerka. Jak stosować je w muzyce.
11 (67)CADENAS TYPÍCAS en TANGO VALS - proste i typowe zapętleniaPrzykłady prostych i efektownych zapętleń - sekwencji powtarzanych kolejno po sobie, nie więcej niż 2 - 3 razy. Technika, prowadzenie i muzykalność.
12 (68)TANGO en VALS - jak tańczyć kroki znane z tanga w rytmie walcaPrzykłady wybranych figur i sekwencji tańczonych do muzyki tanga, teraz tańczone w rytmice walczyka.
13 (69)VALS REMOLINO - jak umiejętnie wirować w walczykachTechnika obrotu Jej i Jego. Giro, molinet, enrosque. Technika, powadzenie i muzykalność. Jak stosować je w walczykach.
14 (70)SPIRALA Y CALESITA - tangowa karuzelaTechnika i prowadzenie ze szczególnym uwzględnieniem motoryki ruchu i techniki prowadzenia nóg/stóp u partnerki.
15 (71)CALESITA en SECUNCIAS - jak wpleść ją w swój taniecPrzykłady sekwencji w wykorzystaniem calecity w połączeniu z innymi, wybranymi figurami. *Opcjonalnie - adórnos", którymi można ozdobić "karuzelę" (caricios, circulos).
16 (72)VADEMECUM - siła powtórekPowtórzenie materiału z lekcji 9 (65) - 15 (71).
17 (73)Życzenia partnerek - zajęcia dedykowane PaniomPowtórzenie i utrwalenie elementów, figur i sekwencji wybranych przez panie/partnerki,
18 (74)Życzenia partnerów - zajęcia dedykowane PanomPowtórzenie i utrwalenie elementów, figur i sekwencji wybranych przez panów/partnerów,
19 (75)DO EGZAMINU jeden krokPrzygotowanie do egzaminu kończącego poziom zaawansowania.
20 (76)ZLICZENIE / EGZAMIN końcowyZaliczenie / egzamin, dyplomy i słodkości.

Poziom średnio - zaawansowany /od 2 lat nauki /

LekcjaTematMateriał przerabiany w czasie lekcji
1 (77)OCHO MILONGUERO - tangowe podciąciaTechnika i prowadzenie. Muzykalność.
2 (78)VOLCADA - iluzja zawieszenia partnerkiOś i równowaga - kluczowe elementy w figurach tańczonych poza osią. Technika Jej (aktywne centrum tańca, noga oporna oraz prowadzenie tzw. luźniej nogi, praca stóp) i Jego (odpowiednia postawa ciała asekurująca partnerkę w pozycji volcady. Prowadzenie, dynamika i muzykalność.
3 (79)VOLCADA en VERSIÓNES - więcej niż jedno zawieszenieVolcada okrągła i liniowa. Technika i prowadzenie. Jak łączyć z innymi figurami i stosować je w muzyce.
4 (80)VOLCADA pa bailar la MÚSICA MODERNA - zawieszenia w nowym styluPrzykłady sekwencji z wykorzystaniem volcady tańczone do muzyki nuevo. Praca z wybranymi utworami. Dynamika ruchu i muzykalność.
5 (81)VOLCADA pa bailar la MÚSICA TRADICIONAL - zawieszenia w starym styluPrzykłady sekwencji z wykorzystaniem volcady tańczone do muzyki tradycyjnej. Praca z wybranymi utworami. Dynamika ruchu i muzykalność.
6 (82)VOLCADA con ADORNOS - jak ją elegancko ozdobić Ozdobniki pasujące do volcady. Technika, praca stóp. Dynamika i muzykalność, Jak umiejętnie je stosować.
7 (83)PULPADA - kombinacja zakręcona w "ośmiornicę"Technika (oś, równowag, dysocjacja). Prowadzenie i muzykalność. Jak łączyć ją z innymi figurami i stosować w muzyce.
8 (84)VADEMECUM - siła powtórekPowtórzenie materiału z lekcji 1 (77) - 7 (83).
9 (85)ADORNOS RYTMÍCAS de una MUJER - rytmiczne ozdobniki partnerkiPrzykłady ozdobników partnerki (tap, kick, cruz w ciekawych i bardziej zaawansowanych zestawieniach figur. Jak umiejętnie je stosować korzystając z rytmiki i akcentów utworu. Praca na wybranych utworach muzycznych.
10 (86)ADORNOS RYTMÍCAS de un HOMBRE - rytmiczne ozdobniki partneraPrzykłady ozdobników partnera (tap, kick, cruz w ciekawych i bardziej zaawansowanych zestawieniach figur. Jak umiejętnie je stosować korzystając z rytmiki i akcentów utworu. Praca na wybranych utworach muzycznych.
11 (87)ADORNOS y CARICIOS de una MUJER pa bailar MELODIA - jak melodię ozdabia kobietaPrzykłady ozdobników partnerki (cruz, lustrada, caricios, cepillo y circulos ) odpowiednich do wytańczenia melodii i pauz. Technika, dynamika ruchu i muzykalność. Praca z wybranymi utworami muzycznymi.
12 (88)ADÓRNOS de un HOMBRE pa bailar MELODIA - co w melodii może podkreślić mężczyznaPrzykłady ozdobników partnera (cruz, lustrada, cepillo, enrosque y lapíz ) odpowiednich do wytańczenia melodii i pauz w muzyce. Technika, dynamika ruchu i muzykalność na podstawie wybranych utworów muzycznych.
13 (89)QUEBRADA, BOLEO y ADORNOS - jak to ciekawie połączyć i ozdobićPrzykłady wybranych sekwencji z wykorzystaniem wymienionych elementów. Technika, prowadzenie i dynamika ruchu. Jak stosować je w muzyce.
14 (90)SANDWICHITO, GANCHO y ADORNOS - bazowe figury, nie muszą być tańczone zawsze tak samoNiebanalne połączenia figur sanwich i ganchos z wykorzystaniem wybranych ozdobników. Technika, prowadzenie i muzykalność.
15 (91)GIRO, SACADAS y ADORNOS - dobry test na dysocjacjęJak prosto i efektownie łączyć giro, sacadas. Jakie wybierać ozdobniki. Technika, prowadzenie i muzykalność.
16 (92)VADEMECUM - siła powtórekPowtórzenie materiału z lekcji 9 (85) - 15 (91).
17 (93)Życzenia partnerek - zajęcia dedykowane PaniomPowtórzenie i utrwalenie elementów, figur i sekwencji wybranych przez panie/partnerki,
18 (94)Życzenia partnerów - zajęcia dedykowane PanomPowtórzenie i utrwalenie elementów, figur i sekwencji wybranych przez panów/partnerów,
19 (95)DO EGZAMINU jeden krokPrzygotowanie do egzaminu kończącego poziom zaawansowania.
20 (96)ZLICZENIE / EGZAMIN końcowyZaliczenie / egzamin, dyplomy i słodkości.

Poziom średnio - zaawansowany / od 2.5 roku nauki /

LekcjaTematMateriał przerabiany w czasie lekcji
1 (97)COLGADA - jak efektownie wyprowadzić partnerkę z równowagiOś i równowaga - kluczowe elementy w figurach tańczonych poza osią. Technika Jej (aktywne centrum tańca i praca nogi opornej) i Jego. Prowadzenie i dynamika ruchu (prawa fizyki w motoryce ruchu). Colgada a muzykalność.
2 (98)COLGADA en VERSIÓNES - taniec poza osią więcej niż razTypowe colgady. Technika, prowadzenie. Dynamik ruchu i muzykalność. Jak łączyć je z innymi figurami.
3 (99)COLGADA pa bailar la MÚSICA MODERNA - tańczyć w nowym styluPrzykłady sekwencji z wykorzystaniem colgady tańczone do muzyki nuevo. Praca z wybranymi utworami. Dynamika ruchu i muzykalność.
4 (100)COLGADA pa bailar la MÚSICA TRADICIONAL - tańczyć w starym styluPrzykłady sekwencji z wykorzystaniem colgady tańczone do muzyki tradycyjnej. Praca z wybranymi utworami. Dynamika ruchu i muzykalność.
5 (101)COLGADA con ADÓRNOS - czy tu można coś ozdobić ?Jak ozdabiać colgady i czy to w ogóle jest potrzebne? Ozdabia partner czy partnerka?
Technika, prowadzenie i dynamika ruchu. Muzykalność.
6 (102)COLGADA y VOLCADA - kiedy chcemy tańczyć poza osiąMożliwe połączenia volcady i colgady, przykłady ich zestawienia z innymi, wybranymi figurami.
Technika, prowadzenie i muzykalność.
7 (103)COLGADA y SACADA - czy są trudniejsze połączenia?Technika (oś, równowag, dysocjacja). Prowadzenie i muzykalność. Jak łączyć je umiejętnie i efektownie połączyć. Dynamika ruchu (przyśpieszenia i zawieszenia). W jakich utworach wykorzystywać sekwencje łączanych colgad i sacad
8 (104)VADEMECUM - siła powtórekPowtórzenie materiału z lekcji 1 (97) - 7 (103).
9 (105)SOLTADAS - czy to jeszcze tango?Obrót tańczony osobno, a jednak razem. Technika obrotów (postawa, praca głowy, impuls obrotu). Technika i prowadzenie soltady. Jak ją stosować w muzyce.
10 (106)SOLTADAS de una MUJER - kiedy obroty tańczy partnerkaTechnika i prowadzenie soltady partnerki. Jak łączyć ją z innymi figurami i stosować w muzyce.
11 (107)SOLTADAS de un HOMBRE - kiedy obroty tańczy partnerTechnika i prowadzenie soltady partnera. Jak łączyć ją z innymi figurami i stosować w muzyce.
12 (108)SOLTADAS en SECUENCIAS - jak łączyć je z innymi figuramiPrzykłady sekwencji z zastosowywaniem soltadas partnera i partnerki. Technika, prowadzenie i muzykalność.
13 (109)DINÁMICA en TANGO - kiedy warto przyśpieszyćDynamika tańca oparte na przyśpieszeniach. Przykłady na wybranych sekwencjach figur. Technika, prowadzenie i muzykalność.
14 (110)DINÁMICA en TANGO - kiedy zwolnićDynamika tańca oparte na zwolnieniach. Przykłady na wybranych sekwencjach figur. Technika, prowadzenie i muzykalność.
15 (111)DINÁMICA en CAMBIOS - jak budować dynamikę tańcaPrzyśpieszenia i zwolnienia w tangu, jak je łączyć umiejętnie. Przykłady sekwencji - technika i prowadzenie. Praca na wybranych utworach muzycznych.
16 (112)VADEMECUM - siła powtórekPowtórzenie materiału z lekcji 9 (105) - 15 (111).
17 (113)Życzenia partnerek - zajęcia dedykowane PaniomPowtórzenie i utrwalenie elementów, figur i sekwencji wybranych przez panie/partnerki,
18 (114)Życzenia partnerów - zajęcia dedykowane PanomPowtórzenie i utrwalenie elementów, figur i sekwencji wybranych przez panów/partnerów,
19 (115)DO EGZAMINU jeden krokPrzygotowanie do egzaminu kończącego poziom zaawansowania.
20 (116)ZLICZENIE / EGZAMIN końcowyZaliczenie / egzamin, dyplomy i słodkości.

Poziom zaawansowany / od 3 lat nauki /

LekcjaTematMateriał przerabiany w czasie lekcji
1 (117)TANGO TRADICIONAL - wracamy do korzeniElementarne i charakterystyczne cechy stylu Tango Tradicional. Muzyka, technika kroku i objęcia. Bazowe figury "starej szkoły".
2 (118)TANGO SALÓN a TANGO MILONGUERO - gdzie tkwi różnicaRys historyczny. Analiza zasadniczych podobieństw i różnic w stylach Tango Salón i Tango Milonguero.
3 (119)TANGO SALÓN - co to znaczy tańczyć salonowoRys historyczny stylu. Technika kroku i objęcia, specyfika motoryki ruchu oraz bazowe figury charakterystyczne dla stylu Tango Salón.
4 (120)ELEGANCIA de TANGO SALÓN - co nazywamy klasyką styluPrzykłady typowych sekwencji tańczonych w stylu Tango Salón, w tym typowe ozdobniki.
5 (121)TANGO SALÓN a ORQUESTAS - jak tańczyć w stylu salonowym do różnej muzykiMuzykalność, sekwencje w utworach rytmicznych i w melodii. Typowe rozwiązania dla stylu Tango Salón.
6 (122)CADENAS DINÁMICAS en VALS - jak wytańczyć dynamikę walczykówSekwencje i zapętlenia w walczykach z wykorzystaniem dynamiki ruchu (przyśpieszenia i zwolnienia). Technika, prowadzenie i muzykalność.
7 (123)ADORNOS en VALS - jak ozdabiać walczykiWybrane ozdobniki Jej i Jego. Technika, prowadzenie. Jak i kiedy stosować je w muzyce.
8 (124)VALS en ORQUESTRAS DIFERENTES - kiedy grają różne orkiestryMuzykalność w walczykach. Sekwencje, figury i ozdobniki na przykładzie wybranych utworów muzycznych.
9 (125)VADEMECUM - siła powtórekPowtórzenie materiału z lekcji 1 (177) - 7 (124).
10 (126)TANGO MILONGUERO - spuścizna po "Viejos milongueros" Rys historyczny stylu. Technika kroku i objęcia, specyfika motoryki ruchu oraz bazowe figury charakterystyczne dla stylu Tango Milonguero.
11 (127)CORAZÓN y ABRAZO lo típico pa TANGO MILONGUERO - esencja styluTechnika objęcia, krótki krok i muzyka - typowe cechy dla stylu Tango Milonguero. Jak wydobyć z siebie "el viejo milonguro".
12 (128)TANGO MILONGUERO en ORQUESTRAS DIFERENTES - jak tańczyć w stylu milonguero do różnej muzykiMuzykalność, sekwencje w utworach rytmicznych i w melodii. Typowe rozwiązania dla stylu Tango Milonguero.
13 (129)MILONGA LISA y TRASPIE - tańczyć w punkt i kontrapunktTypowe sekwencje dla milongi lisa i traspie. Jak łączyć je umiejętnie w jednym utworze. Technika, prowadzenie i muzykalność. Prac na przykładzie wybranych utworów.
14 (130)MILONGA con ADORNOS - jak ozdabiać milongęPrzykłady ozdobników typowych dla milongi. Technika Jej i Jego. Jak i kiedy stosować je w muzyce.
15 (131)MILONGA en ORQUESTRAS DIFERENTES - różne tempo i melodiaJak tańczyć do szybkich i wolnych utworów nie tracąc charakteru milongi. Technika, prowadzenie i muzykalność. Praca na przykładzie wybranych utworów.
16 (132)VADEMECUM - siła powtórekPowtórzenie materiału z lekcji 10 (126) - 15 (131).
17 (133)Życzenia partnerek - zajęcia dedykowane PaniomPowtórzenie i utrwalenie elementów, figur i sekwencji wybranych przez panie/partnerki,
18 (134)Życzenia partnerów - zajęcia dedykowane PanomPowtórzenie i utrwalenie elementów, figur i sekwencji wybranych przez panów/partnerów,
19 (135)DO EGZAMINU jeden krokPrzygotowanie do egzaminu kończącego poziom zaawansowania.
20 (136)ZLICZENIE / EGZAMIN końcowyZaliczenie / egzamin, dyplomy i słodkości.

Poziom zaawansowany / od 3.5 roku nauki /

LekcjaTematMateriał przerabiany w czasie lekcji
1 (157)TANGO NUEVO - sięgamy współczesnościRys historyczny. Elementarne i charakterystyczne cechy stylu Tango Nuevo. Motoryka i dynamika ruchu. Postawa, krok i objęcie. Muzyka tradycyjna a współczesna.
2 (158)COSAS MODERNAS en TANGO - typowe figury dla tango nuevo Technika, prowadzenie w typowych figurach dla tango nuevo. Dynamika, przestrzeń i muzykalność.
3 (159)TANGO NUEVO en SECUENCIAS - jak tańczyć w stylu nuevoPrzykłady sekwencji z wykorzystaniem wybranych figur tango nuevo. Technika, prowadzenie i muzykalność.
4 (160)ADORNOS en TANGO NUEVO - ozdobniki dla Niej i dla NiegoPrzykłady ozdobników partnera i partnerki, Technika. Z jakimi figurami je łączyć i jak stosować je w muzyce.
5 (161)TANGO NUEVO a ORQUESTAS - współczesność w tańcu i muzyceMuzykalność, sekwencje w utworach rytmicznych i w melodii. Typowe rozwiązania dla stylu Tango Nuevo.
6 (162)VALS MODERNO - nowoczesny walczykFigury i sekwencje walcatańczone w stylu nuevo. Technika, prowadzenie, muzykalność. Praca na przykładzie wybranych utworów.
7 (163)MILONGA MODERNA - lisa czy traspie? Jak tańczyć milongę do muzyki współczesnejFigury i sekwencje milongi tańczone w stylu nuevo. Technika, prowadzenie, muzykalność. Praca na przykładzie wybranych utworów.
8 (164)VADEMECUM - siła powtórekPowtórzenie materiału z lekcji 1 (157) - 7 (163).
9 (145)SHOW en TANGO ESCENARIO - na czym polega sekretRys historyczny i charakterystyka stylu. Actitud jako podstawa stylu. Typowe figury i pozy dla Tango Escenario. Technika i prowadzenie.
10 (146) TANGO ESCENARIO a MUSICA - czy tu jest miejsce na improwizacje?Jak budować taniec w stylu Tango Escenario. Czym kierować się w wyborze muzyki i figur. Czy Tango Escenario to tylko ułożona choreografia?
11 (147)EFECTOS ESPECTACULARES en TANGO SHOW - popisowe figury i ozdobnikiPrzykłady efektownych figur i ozdobników typowych dla Tango Escenario. Jak łączyć je umiejętnie. Technika, prowadzenie i muzykalność.
12 (148)COREOGRFAIA pa bailar TANGO SHOW - zatańczyć SHOW /part IPrzykład krótkiej choreografii do wybranej muzyki z zastosowaniem typowych elementów dla Tango Escenario.
13 (149)COREOGRFAIA pa bailar TANGO SHOW - zatańczyć SHOW/ part IIKontynuacja pracy nad choreografia z poprzednich zajęć.
14 (150)UNA CANCIÓN en mi ESTILO FAVORITO / part I - tańczę, tak jak lubię najbardziejPraca w parach na przykładzie wybranego utworu tanga. Każda z par ma za zadanie zatańczyć wybrane tango w swoimi ulubionym stylu: salón, milonguero, escenraio lub nuevo.
15 (151)UNA CANCIÓN en mi ESTILO FAVORITO / part II - tańczę, tak jak lubię najbardziejKontynuacja pracy w grupach na tworzeniem własnej choreografii w wybranym stylu.
16 (152)VADEMECUM - siła powtórekPowtórzenie materiału z lekcji 10 (126) - 15 (131).
17 (153)Życzenia partnerek - zajęcia dedykowane PaniomPowtórzenie i utrwalenie elementów, figur i sekwencji wybranych przez panie/partnerki,
18 (154)Życzenia partnerów - zajęcia dedykowane PanomPowtórzenie i utrwalenie elementów, figur i sekwencji wybranych przez panów/partnerów,
19 (155)DO EGZAMINU jeden krokPrzygotowanie do egzaminu kończącego poziom zaawansowania.
20 (156)ZLICZENIE / EGZAMIN końcowyZaliczenie / egzamin, dyplomy i słodkości.

Poziom zaawansowany ⇒ mistrzowski / powyżej 4 lat nauki /

Zajęcia dedykowane zaawansowanym Tangueros, którzy przeszli z sukcesem wszystkie poziomy klubowej Ścieżki Tanguero. Tańczą płynnie i w muzyce. Mogą rozpocząć etap doskonalenia i specjalizacji. Temu własnie mają służyć tematyczne seminaria. To pogłębiona praca nad techniką chodzenia, objęcia oraz nad muzykalnością. Tu rozpoczyna się kształtowanie lub/i określanie własnego stylu tańca.

SeminariumCzas trwaniaProgramProwadzący
Bailamos al 83 miesiące / 12 lekcji /Amelia
Tango Salón czy MilongueroSzymon i Joanna
Dinámica en TangoTadeusz i Patrycja
Bailar en orquestras diferentes
Vals avanzado

Prawa procesu grupowego

Tango – razem od pierwszego kroku. Razem, czyli w grupie. Tango to grupa ludzi nieprzypadkowych, ludzi, którym chodzi o to samo – tańczyć tango. Świadomość bycia członkiem grupy i wzajemnego oddziaływania (Ja ⇔ Grupa) może naukę tańca wspomóc lub wręcz przeciwnie, osłabić, a nawet spowodować jej zaprzestanie.

Jesteśmy świadomi tego oddziaływania, dlatego chcemy Wam przybliżyć reguły procesu grupowego. Reguły, którym podlega każda grupa, niezależnie od poziomu zaawansowania umiejętności tańca. Przyjrzyjmy się etapom procesu grupowego.

Fazy procesu grupowego

Zasadniczo każda grupa przechodzi 5 etapów procesu grupowego. W naukach psychologicznych nazywa się je: 1) faza formowania grupy, 2) faza buntu, 3) faza normowania, 4) faza wykonania, 5) faza zawieszenia – rozwiązania grupy. Faza pierwsza trwa najdłużej i warunkuje sukces przejścia grupy przez kolejne etapy. Faza druga jest najtrudniejsza, wiele grup rozpada się właśnie na tym etapie. Najbardziej efektywna jest faza czwarta, a najwięcej ambiwalentnych odczuć dostarcza faza piąta. Znajomość i rozumienie tego procesu ułatwia pracę zarówno prowadzącym (instruktorom), jak i członkom grupy (kursantom).

FAZA I - formowanie

Formowanie grupy zwane również integracją grupy. Ta (pierwsza) faza będzie różnić się najbardziej w zależności od poziomów zaawansowania grupy. W grupach początkujących jest najtrudniejsza i trwa najdłużej. W grupach zaawansowanych przebiega sprawie i stosunkowo krótko, o ile członkowie grupy mają pozytywne doświadczenie integracji z poprzednich grup.

Grupy początkujące zasadniczo tworzą osoby, które nie znały się wcześniej. Łączy ich wspólny cel – spróbować/nauczyć się tańczyć tango. Emocje jakie im towarzyszą oscylują pomiędzy niepokojem a ekscytacją. Ich dominanty zależą od osobowości i wcześniejszych doświadczeń, ale nawet u największych „śmiałków” pojawi się niepokój. Tak reagujemy na sytuacje nową od setek tysięcy lat. Sytuacja nowa, to nowi ludzie, nowe miejsce i nowe kompetencje. Obok pytań z przedziału czy będzie fajnie? pojawią się pytania czy sobie poradzę? Odczuwane na tym etapie emocje, kłębiące się w głowie myśli będą kierunkować nasze zachowanie. (Zjawisko znane od lat, ćwiczyliśmy to w każdej nowej grupie:w szkole, wśród znajomych, w pracy.) Zachowania oraz idące za tym role grupowe będą bardzo różne. Ważne, żeby na tym etapie dość szybko „oswoić” grupę i wyznaczyć zasady jej funkcjonowania. To zapewni bezpieczeństwo w grupie i komfort „nieradzenia sobie” w przyjaznej atmosferze. Sytuacje „nieradzenia sobie” zaczną pojawiać się po około pierwszym miesiącu nauki (po 3/4 lekcjach). To naturalny element procesu, „głowa” zapamiętuje w innym tempie niż „ciało”. Ważne, żeby nie poddawać się frustracji z obszaru „nie wychodzi mi”, „nie mam talentu”. Ten stan przeminie. Instruktorzy wiedzą, jak Was przez to przeprowadzić, a świadomość, że pozostali członkowie grupy zmagają się z podobnymi trudnościami oraz, że są nam życzliwie nastawieni bardzo w tym pomoże. Dlatego zachęcamy do przychodzenia na zajęcia klika/kilkanaście minut wcześniej, żeby mieć czas na wyciszenie i skupienie się na zajęciach. Zadbajcie o dobry nastrój i życzliwość w kontakcie z innymi, poznajcie imiona pozostałych członków grupy i „ucinajcie sobie luźne pogawędki”. Tak tworzy się przyjazną atmosferę grupy.

Na wyższych poziomach zaawansowania często członkowie grupy mieli okazje poznać się wcześniej w czasie praktyk, milong czy innych wydarzeń. To bardzo ułatwia fazę integracji. Trudność jaka może się pojawić to wcześniejsze negatywne doświadczenie (rozmowa, taniec, komentarz), które może być źródłem niechęci wobec Kogoś. Spróbujcie „zresetować” wcześniejsze nieprzyjemne sytuacje i spróbować jeszcze raz wejść kontakt. Jeśli ponownie dostarczy on negatywnych przeżyć, przejdźmy na życzliwą neutralność. Nie musimy lubić wszystkich, ważne by wobec Każdego zachowywać się życzliwie i uczciwie. Warto pomagać sobie poprzez wzmocnienia pozytywne, skupiać się na tym, co mi wychodzi oraz komunikować partnerowi/partnerce to, co im wychodzi.

FAZA II - bunt, stagnacja, zniechęcenie

Faza druga jest zwykle najtrudniejsza dla każdej grupy. W psychologii nazywamy ją fazą buntu. Ten bunt może być skierowany przeciwko normom grupowym, ale może też wynikać z frustracji związanej z mierzeniem się z własnymi trudnościmi / oporami.

Na poziomie grup początkujących bunt może wynikać z odkrywania, że nauka tanga sprawia trudności, nasze ciało nie przyswaja wiedzy, tak szybko, jakbyśmy chcieli. Bunt może wiązać się z „niedogadaniem w parze”, niezgodą na styl prowadzenia instruktorów bądź wymaganą regularność i zaangażowanie w indywidualną pracę (nauka tanga to nie tylko lekcje, to również praktyki, milongi. Postęp zależy od ilości zainwestowanego czasu). Bunt może wiązać się również z irytacją na zachowania innych członków grupy (Żarty nie na temat, spóźnianie się, nieobecności. To wszystko finalnie zakłóca pracę całej grupy.).

Bunt może być nieuświadomiony, pozostać na poziomie odczucia, że coś nie działa, nie daje oczekiwanej satysfakcji, lub po prostu nudzi.

Na poziomie bardziej zaawansowanych grup bunt może przybrać formę nazwijmy to stagnacji, zniechęcenia. Poczucia, że „stoimy” w miejscu, nie rozwijamy się. Nasz taniec wygląda tak samo. Znam figury, ale nie potrafię ich zatańczyć na milondze, etc. To często bardzo subiektywne odczucie i każdy z nas go doświadczył. Nawet jeżeli głowa „mówi nam, że nic się nie dzieje”, to ciało się uczy.

Radzimy przetrwać ten czas, wejście w następny etap przyniesie nagrodę – progres i poczucie zadowolenia.

Oczywiście mogą tu wystąpić realne problemy niezgodności w parze lub grupie, wtedy warto zmienić partnera/-erkę lub grupę. Taniec jest jak rozmowa, z jedną osobą „wychodzi samo” z inną – „idzie jak po grudzie”.

FAZA III - normowanie

To faza, które występuję w chwili zidentyfikowania i nazwania czynników przeszkadzających/ zakłócających proces grupowy. Zwykle to wystarcza, żeby automatycznie pokazały się możliwe rozwiązania, czyli ponowne ustalenie zasad grupowych: przychodzimy na zajęcia, dbamy o punktualność i życzliwe odnoszenie się do innych członków grupy, kiedy „nie wychodzi” komunikujemy instruktorom potrzebę ponownego wyłożenia materiału, ale też korzystamy z praktyk, żeby wyćwiczyć trudniejsze elementy, kiedy „niezgodność w parze” jest nie do przejścia, komunikujemy chęć zmiany partnera (dyplomatycznie i życzliwie).

FAZA IV - wykonanie

Faza czwarta, to czas obiecanej nagrody. Rozwiązanie problemów fazy drugiej w naturalny sposób prowadzi nas do etapu pogłębionej integracji i realizowania wyznaczonych celów – nauki tańca. Wiemy, co nam może sprawiać trudność, dlatego potrafimy sobie z tym radzić. To czas, w którym bardzo szybko widać progres, czujemy się dużo swobodniej w grupie. Jednym słowem „idziemy jak burza” a to daje dużą satysfakcje i zadowolenie.

FAZA V - rozwiązanie grupy

Ostatnia faza, kończąca proces grupowy. Przypada na ostanie tygodnie wspólnej pracy, kiedy coraz bliżej do końca kursu. Jej ambiwalentność polega na tym, że z jednej strony cieszą nas efekty i rozwój w tańcu (kończy kolejny poziom zaawansowania, jesteśmy coraz lepsi), z drugie strony pojawia się smutek, że rozstajemy się z ludźmi, z którymi spędziliśmy sporo czasu (kurs, praktyki, milongi, pogaduchy i żarty).

Kiedy Kogoś bardzo polubicie na swojej grupie, zadbajcie o dalszy kontakt. Być może spotkacie się na kolejnym poziomie zaawansowania,a już na pewno możecie spotykać się na praktykach, milongach czy warsztatach.

 

 

 

 

 

Opis faz procesu grupowego z uwzględnieniem specyfiki nauki tanga

opracowany według teorii B.W. Tuckmana. By Amelia.

+ poziom A

Poziom początkujący / pierwsze 4 m-ce nauki /

LekcjaTematMateriał przerabiany w czasie lekcji
1TANGO - MI PASIÓN
Tango moja pasja
Wprowadzenie: Co to jest tango argentyńskie? Jak będziemy pracować w tej grupie?
Pierwsze elementy tanga: rozliczenie rytmiczne, technika chodzenia i prowadzenia stopy, typowa salida y cerrada (wyjcie - krok w bok lewą stopą partnera i zamknięcie - krok w bok prawą nogą partnera i połączenie stóp). Objęcie.

2CAMINATA AL 8 & AL 6 - jak chodzimy w tanguTechnika chodzenia (krok w przód, tył i w bok), "ósemka" - osiem kroków, sekwencja bazowa z krzyżykiem, "szóstka" (pudełko) - sześć kroków, sekwencja bazowa z pominięciem krzyżyka.
3OCHO ADELANTE - kiedy noga rysuje ósemkiWprowadzenie do techniki ocho: pivot, dysocjacja. Ocho adelante (do przodu) - technika Jej i Jego, prowadzenie.
4OCHO ATRÁS - najsłynniejsze ósemkiOcho atrás (do tyłu) - technika i prowadzenie, możliwe połączenia ocho do przodu i ocho do tyłu.
5PARADA y PASADA - kiedy możemy się na chwilę zatrzymaćParada (zatrzymanie), pasada (przejście partnerki nad nogą partnera), planeo - technika Jej i Jego. Prowadzenie i osadzenie w rytmie/muzyce.
6PLANEO - czas kobietyPlaneo - technika Jej i Jego. Prowadzenie i muzykalność. Kiedy i jak je stosować.
7SANDWICHITO - pierwsza zabawa stopamiSandwich (kanapka) technika Jej i Jego. Muzykalność. Pierwsze, możliwe ozdobniki kobiety: tap, toque i lustrada).
8VADEMECUM - siła powtórekPowtórzenie materiału z lekcji 1-7.
9CORRIDA, TAP Y AMERICANATechnika i prowadzenie w figurach: corrida (typowe przyśpieszenie), americana (pierwszy wariant espejo). Technika tap (rytmiczne uderzenie w podłogę kobiety/mężczyzny), kiedy i jak je stosować.
10CRUCE ADELANTE - pierwszy tangowy krzyżyk.Technika cruzado, pierwszy typ krzyżyka - z podmianą.
11CRUCE CINCO y OCHO CORTADA- krzyżyki w innej odłosonieTechnika i prowadzenie krzyżyka prowadzony z "outside"/ krzyżyk na kroku 5 w 8-mce oraz ocho cortado.
12VUELTA - pierwszy obrótJak prosto obrócić się w tangu. Technika i prowadzenie.
13GIRO - najbardziej typowe obroty w tanguTechnika i prowadzenie. Dysocjacja i pivot, czyli to, co wymaga najwięcej ćwiczeń.
14GIRO y MEDIALUNA - na czym polega różnicaMedialuna - technika i prowadzenie. Giro a - podobieństwa i różnice.
15VADEMECUM & ETYKIETA MILONGIPowtórka materiału z lekcji 8 - 12 & wprowadzenie w reguły milongi.
16PRE-MILONGASymulacja milongi (przygotowujemy salę tak, jak do milongi: stolików ustawione dookoła sali, odpowiednie oświetlenie, muzyka ułożona w mini tandy - dwa krótkie tanga i cortina).
+ poziom A +

Poziom początkujący + / od 5 m-ca nauki /

LekcjaTematMateriał przerabiany w czasie lekcji
1 (17)OCHO ADELANTE Y OCHO ÁTRAS - możliwe kombinacje
Powtórka techniki ocho, możliwe połączenia ocho do przodu i do tyłu oraz z innymi poznanymi wcześniej elementami (figury, proste ozdobniki).
2 (18)SACADA - kiedy zamieniamy się na miejscaTechnika Jej i Jego, równowag, oś i dysocjacja. Prowadzenie i sekret - wykop nogi czy zamiana na miejsca?
3 (19)SACADA - typowe wariacjeNajbardziej popularne wariacje sacad, technika i prowadzenie. Muzykalność, Kiedy i jak je stosować.
4 (20)SACADA w obrocieRównowaga, dysocjacja solo i w parze. Technika i prowadzenie. Przykłady połączeń z innym figurami.
5 (21)SACADA - jak łączyć ją z innymi figuramiMożliwe kombinacje różnych wariantów sacad oraz sacad połączonych z innymi figurami. Muzykalność.
6 (22)BACK SACADA - wyzwanie dla partneraOś, dysocjacja solo i w parze. Technika i prowadzenie.
7 (23)SACADAS en SECUENCIAS - możliwe połączeniaPrzykłady sekwencji z zastosowaniem wybranych . Technika, prowadzenie i muzykalność.
8 (24)VADEMECUM - siła powtórekPowtórzenie materiału z lekcji 1 (17) - 7 (23).
9 (25)BARRIDA - kiedy partner dotyka mojej stopyTechnika prowadzenia stopy u partnera i partnerki, Prowadzenie. Zabawa czy iluzja? Kiedy i jak stosować barridy.
10 (26)BARRIDA - zabawa tylko dla Niego, czy również dla Niej?Przykłady barridas partnera i partnerki. Technika i prowadzenia. Zastosowanie i muzykalność.
11 (27)PATADA - kiedy moja noga ląduje między nogami partnera/partnerkiTechnika i prowadzenie. Kiedy i jak ją stosować. Muzykalność.
12 (28)ESPEJO - kiedy partner/-ka jest moim lustremPrzykłady tych samych sekwencji kroków tańczonych przez partnera i partnerkę, jak w odbiciu lustrzanym . Technika, prowadzenie i zastosowanie.
13 (29)BARRIDA, PATADA y ESPEJO najlepsze sztuczki w zabawie z rytmemPrzykłady zastosowania każdej z tych figur w muzyce, z naciskiem na akcenty rytmiczne. Możliwe połączenia i sekwencje z wykorzystaniem innych figur.
14 (30)BARRIDA, PATADA Y ESPEJO jak wytańczyć nimi melodięPrzykłady zastosowania każdego z tych elementów w celu podkreślania melodii utworu. Możliwe połączenia i sekwencje z innymi figurami.
15 (31)SACADA y BARRIDA - jak je połączyć prosto i efektownieTechnika i prowadzenie. Możliwe połączenia i zastosowanie w sekwencjach z innymi figurami tanga. Muzykalność.
16 (32)VADEMECUM - siła powtórekPowtórzenie materiału z lekcji 9 (25) - 15 (31).
17 (33)Życzenia partnerek - zajęcia dedykowane PaniomPowtórzenie i utrwalenie elementów, figur i sekwencji wybranych przez panie/partnerki,
18 (34)Życzenia partnerów - zajęcia dedykowane PanomPowtórzenie i utrwalenie elementów, figur i sekwencji wybranych przez panów/partnerów,
19 (35)DO EGZAMINU jeden krokPrzygotowanie do egzaminu kończącego poziom zaawansowania.
20 (36)EGZAMIN końcowyEgzamin, dyplomy i słodkości.
+ poziom B

Poziom średnio - zaawansowany / od 1 roku nauki /

LekcjaTematMateriał przerabiany w czasie lekcji
1 (37)OCHO ÁTRAS - dynamika oraz możliwe wejścia i wyjściaPowtórka techniki ocho do tyłu. Dynamika -
zwolnienia i przyśpieszenia. Przykłady możliwych wejść (np. salida, cruz) i wyjść z ocho átras połączenia ocho do przodu i do tyłu oraz z innymi poznanymi wcześniej elementami (figury, proste ozdobniki).
2 (38)BOLEO - pierwsza efektowna figuraTechnika "luźnej nogi" oraz prowadzenia nogi partnerki. Technika prowadzenia partnera.
3 (39)BOLEO - tańczyć nisko czy wysoko?Technika i prowadzenia niskiego i wysokiego boleo. Jak stosować w muzyce i przestrzeni tańca.
4 (40)BOLEO - jak łączyć je z innymi figuramiPrzykłady możliwych połączeń z wybranymi figurami z niższych poziomów zaawansowania. Muzykalność.
5 (41)BOLEO - tradycyjnie i współcześnieTechnika i prowadzenie Boleo okrągłe i liniowe. Technika i prowadzenia. Dynamika i muzykalność.
6 (42)BOLEO - nogą w przód lub w tyłTechnika i prowadzenie boleo w przód/ w tył. Muzykalność. *Opcjonalnie PIERNAZO.
7 (43)BOLEOS en SECUENCIAS - co i jak ze sobą łączyćPrzykłady sekwencji z zastosowaniem wybranych . Technika, prowadzenie i muzykalność.
8 (44)VADEMECUM - siła powtórekPowtórzenie materiału z lekcji 1 (37) - 7 (43).
9 (45)KICK y TAP - o co tu chodzi?Kick wykop oraz tap krótkie i zdecydowane uderzenie w podłogę. Elementy służące podbijaniu akcentów i zabawie z rytmem. Technika. . Jak i kiedy stosować w muzyce.
10 (46)JUGADA con EL RITMO - jak bawić się rytmemMożliwe przykłady zastosowania poznanych elementów i tap. Kiedy używa ich partner, a kiedy partnerka. Jak stosować je w muzyce.
11 (47)ADÓRNOS de una MUJER - ozdobniki partnerki.
Inwencja partnerki czy prowadzenie partnera?
Proste i efektowne ozdobniki kobiety jak kick, tap, lustrada, caricios . Technika wykonania oraz zasady stosowania w tańcu i w muzyce.
12 (48)ADÓRNOS de un HOMBRE - ozdobniki mężczyzny.
Co w tym czasie robi partnerka?
Ozdobniki mężczyzny kick, tap, lustrada, lapíz Technika i muzykalność. Zasady stosowania. Prowadzenie partnerki a ozdobniki partnera - jak to sprytnie połączyć?
13 (49)SECUENCIAS ELIGIDAS pa bailar EL RITMO - ozdobniki w zabawie z rytmemPrzykłady sekwencji z zastosowaniem wybranych ozdobników na przykładzie utworów rytmicznych.
14 (50)SECUENCIAS ELIGIDAS pa bailar la MELODIA - jak ozdabiać melodięPrzykłady sekwencji z zastosowaniem wybranych ozdobników na przykładzie utworów bardziej lirycznych. Praca z wybranymi tematami elodycznymi.
15 (51)ADÓRNOS en ESPEJO - kiedy partner i partnerka korzystają z tej samej ozdobyPrzykłady ozdobników tańczonych w tym samym czasie przez partnera i partnerką. Technika, prowadzenie i muzykalność.
16 (52)VADEMECUM - siła powtórekPowtórzenie materiału z lekcji 9 (45) - 15 (51).
17 (53)Życzenia partnerek - zajęcia dedykowane PaniomPowtórzenie i utrwalenie elementów, figur i sekwencji wybranych przez panie/partnerki,
18 (54)Życzenia partnerów - zajęcia dedykowane PanomPowtórzenie i utrwalenie elementów, figur i sekwencji wybranych przez panów/partnerów,
19 (55)DO EGZAMINU jeden krokPrzygotowanie do egzaminu kończącego poziom zaawansowania.
20 (56)ZLICZENIE / EGZAMIN końcowyZaliczenie / egzamin, dyplomy i słodkości.
+ poziom B +

Poziom średnio - zaawansowany / od 1.5 roku nauki /

LekcjaTematMateriał przerabiany w czasie lekcji
1 (57)GANCHO - esencja tangowej dynamikiTechnika Jej i Jego (oś, dysocjacja, "most" - ustawienie nogi, prowadzenie stopy i uderzenie).
Prowadzenie i dynamika ruchu.
2 (58)GANCHO en VARIACIÓNESGancho w swoich typowych wariacjach ("most" z prawej/lewej nogi, prowadzone z przodu/tyłu u partnera/partnerki). Technika i prowadzenie.
3 (59)GANCHO en SECUENCIASPrzykłady sekwencji z wykorzystaniem wybranych ganchos. Technika, prowadzenie i muzykalność.
4 (60)GANCHO en JUGADA RÍTMICA - jak umiejętnie zahaczyć o rytmPrzykłady stosowania ganchos w zabawie z rytmem na przykładzie wybranych utworów. Technika prowadzenia, dynamika ruchu i muzykalność.
5 (61)ENGANCHE - jak owinąć się wokół partneraTechnika i prowadzenie. Kiedy i jak stosować w muzyce oraz w przestrzeni tańca.
6 (62)GANCHO y ENGANCHE - jak to ciekawie połączyćMożliwe połączenia tych figur. Technika, prowadzenie i muzykalność.
7 (63)ENGANCHE y BOLEO - efektowne połączenia na dużą przestrzeń Możliwe połączenia tych figur z uwzględnianiem wymaganej przestrzeni do ich wykonania. Technika prowadzenia i muzykalność.
8 (64)VADEMECUM - siła powtórekPowtórzenie materiału z lekcji 1 (57) - 7 (63).
9 (65)TANGO VALS - w tangu nie tylko tangoRozliczenie rytmiczne, zasady motoryki ruchu, figury typowe dla Tango Vals, w tym nowe elementy, np. quebrada.
10 (66)JUGADA con EL RITMO - jak bawić się rytmemMożliwe przykłady zastosowania poznanych elementów i tap. Kiedy używa ich partner, a kiedy partnerka. Jak stosować je w muzyce.
11 (67)CADENAS TYPÍCAS en TANGO VALS - proste i typowe zapętleniaPrzykłady prostych i efektownych zapętleń - sekwencji powtarzanych kolejno po sobie, nie więcej niż 2 - 3 razy. Technika, prowadzenie i muzykalność.
12 (68)TANGO en VALS - jak tańczyć kroki znane z tanga w rytmie walcaPrzykłady wybranych figur i sekwencji tańczonych do muzyki tanga, teraz tańczone w rytmice walczyka.
13 (69)VALS REMOLINO - jak umiejętnie wirować w walczykachTechnika obrotu Jej i Jego. Giro, molinet, enrosque. Technika, powadzenie i muzykalność. Jak stosować je w walczykach.
14 (70)SPIRALA Y CALESITA - tangowa karuzelaTechnika i prowadzenie ze szczególnym uwzględnieniem motoryki ruchu i techniki prowadzenia nóg/stóp u partnerki.
15 (71)CALESITA en SECUNCIAS - jak wpleść ją w swój taniecPrzykłady sekwencji w wykorzystaniem calecity w połączeniu z innymi, wybranymi figurami. *Opcjonalnie - adórnos", którymi można ozdobić "karuzelę" (caricios, circulos).
16 (72)VADEMECUM - siła powtórekPowtórzenie materiału z lekcji 9 (65) - 15 (71).
17 (73)Życzenia partnerek - zajęcia dedykowane PaniomPowtórzenie i utrwalenie elementów, figur i sekwencji wybranych przez panie/partnerki,
18 (74)Życzenia partnerów - zajęcia dedykowane PanomPowtórzenie i utrwalenie elementów, figur i sekwencji wybranych przez panów/partnerów,
19 (75)DO EGZAMINU jeden krokPrzygotowanie do egzaminu kończącego poziom zaawansowania.
20 (76)ZLICZENIE / EGZAMIN końcowyZaliczenie / egzamin, dyplomy i słodkości.
+ poziom C

Poziom średnio - zaawansowany /od 2 lat nauki /

LekcjaTematMateriał przerabiany w czasie lekcji
1 (77)OCHO MILONGUERO - tangowe podciąciaTechnika i prowadzenie. Muzykalność.
2 (78)VOLCADA - iluzja zawieszenia partnerkiOś i równowaga - kluczowe elementy w figurach tańczonych poza osią. Technika Jej (aktywne centrum tańca, noga oporna oraz prowadzenie tzw. luźniej nogi, praca stóp) i Jego (odpowiednia postawa ciała asekurująca partnerkę w pozycji volcady. Prowadzenie, dynamika i muzykalność.
3 (79)VOLCADA en VERSIÓNES - więcej niż jedno zawieszenieVolcada okrągła i liniowa. Technika i prowadzenie. Jak łączyć z innymi figurami i stosować je w muzyce.
4 (80)VOLCADA pa bailar la MÚSICA MODERNA - zawieszenia w nowym styluPrzykłady sekwencji z wykorzystaniem volcady tańczone do muzyki nuevo. Praca z wybranymi utworami. Dynamika ruchu i muzykalność.
5 (81)VOLCADA pa bailar la MÚSICA TRADICIONAL - zawieszenia w starym styluPrzykłady sekwencji z wykorzystaniem volcady tańczone do muzyki tradycyjnej. Praca z wybranymi utworami. Dynamika ruchu i muzykalność.
6 (82)VOLCADA con ADORNOS - jak ją elegancko ozdobić Ozdobniki pasujące do volcady. Technika, praca stóp. Dynamika i muzykalność, Jak umiejętnie je stosować.
7 (83)PULPADA - kombinacja zakręcona w "ośmiornicę"Technika (oś, równowag, dysocjacja). Prowadzenie i muzykalność. Jak łączyć ją z innymi figurami i stosować w muzyce.
8 (84)VADEMECUM - siła powtórekPowtórzenie materiału z lekcji 1 (77) - 7 (83).
9 (85)ADORNOS RYTMÍCAS de una MUJER - rytmiczne ozdobniki partnerkiPrzykłady ozdobników partnerki (tap, kick, cruz w ciekawych i bardziej zaawansowanych zestawieniach figur. Jak umiejętnie je stosować korzystając z rytmiki i akcentów utworu. Praca na wybranych utworach muzycznych.
10 (86)ADORNOS RYTMÍCAS de un HOMBRE - rytmiczne ozdobniki partneraPrzykłady ozdobników partnera (tap, kick, cruz w ciekawych i bardziej zaawansowanych zestawieniach figur. Jak umiejętnie je stosować korzystając z rytmiki i akcentów utworu. Praca na wybranych utworach muzycznych.
11 (87)ADORNOS y CARICIOS de una MUJER pa bailar MELODIA - jak melodię ozdabia kobietaPrzykłady ozdobników partnerki (cruz, lustrada, caricios, cepillo y circulos ) odpowiednich do wytańczenia melodii i pauz. Technika, dynamika ruchu i muzykalność. Praca z wybranymi utworami muzycznymi.
12 (88)ADÓRNOS de un HOMBRE pa bailar MELODIA - co w melodii może podkreślić mężczyznaPrzykłady ozdobników partnera (cruz, lustrada, cepillo, enrosque y lapíz ) odpowiednich do wytańczenia melodii i pauz w muzyce. Technika, dynamika ruchu i muzykalność na podstawie wybranych utworów muzycznych.
13 (89)QUEBRADA, BOLEO y ADORNOS - jak to ciekawie połączyć i ozdobićPrzykłady wybranych sekwencji z wykorzystaniem wymienionych elementów. Technika, prowadzenie i dynamika ruchu. Jak stosować je w muzyce.
14 (90)SANDWICHITO, GANCHO y ADORNOS - bazowe figury, nie muszą być tańczone zawsze tak samoNiebanalne połączenia figur sanwich i ganchos z wykorzystaniem wybranych ozdobników. Technika, prowadzenie i muzykalność.
15 (91)GIRO, SACADAS y ADORNOS - dobry test na dysocjacjęJak prosto i efektownie łączyć giro, sacadas. Jakie wybierać ozdobniki. Technika, prowadzenie i muzykalność.
16 (92)VADEMECUM - siła powtórekPowtórzenie materiału z lekcji 9 (85) - 15 (91).
17 (93)Życzenia partnerek - zajęcia dedykowane PaniomPowtórzenie i utrwalenie elementów, figur i sekwencji wybranych przez panie/partnerki,
18 (94)Życzenia partnerów - zajęcia dedykowane PanomPowtórzenie i utrwalenie elementów, figur i sekwencji wybranych przez panów/partnerów,
19 (95)DO EGZAMINU jeden krokPrzygotowanie do egzaminu kończącego poziom zaawansowania.
20 (96)ZLICZENIE / EGZAMIN końcowyZaliczenie / egzamin, dyplomy i słodkości.
+ poziom C +

Poziom średnio - zaawansowany / od 2.5 roku nauki /

LekcjaTematMateriał przerabiany w czasie lekcji
1 (97)COLGADA - jak efektownie wyprowadzić partnerkę z równowagiOś i równowaga - kluczowe elementy w figurach tańczonych poza osią. Technika Jej (aktywne centrum tańca i praca nogi opornej) i Jego. Prowadzenie i dynamika ruchu (prawa fizyki w motoryce ruchu). Colgada a muzykalność.
2 (98)COLGADA en VERSIÓNES - taniec poza osią więcej niż razTypowe colgady. Technika, prowadzenie. Dynamik ruchu i muzykalność. Jak łączyć je z innymi figurami.
3 (99)COLGADA pa bailar la MÚSICA MODERNA - tańczyć w nowym styluPrzykłady sekwencji z wykorzystaniem colgady tańczone do muzyki nuevo. Praca z wybranymi utworami. Dynamika ruchu i muzykalność.
4 (100)COLGADA pa bailar la MÚSICA TRADICIONAL - tańczyć w starym styluPrzykłady sekwencji z wykorzystaniem colgady tańczone do muzyki tradycyjnej. Praca z wybranymi utworami. Dynamika ruchu i muzykalność.
5 (101)COLGADA con ADÓRNOS - czy tu można coś ozdobić ?Jak ozdabiać colgady i czy to w ogóle jest potrzebne? Ozdabia partner czy partnerka?
Technika, prowadzenie i dynamika ruchu. Muzykalność.
6 (102)COLGADA y VOLCADA - kiedy chcemy tańczyć poza osiąMożliwe połączenia volcady i colgady, przykłady ich zestawienia z innymi, wybranymi figurami.
Technika, prowadzenie i muzykalność.
7 (103)COLGADA y SACADA - czy są trudniejsze połączenia?Technika (oś, równowag, dysocjacja). Prowadzenie i muzykalność. Jak łączyć je umiejętnie i efektownie połączyć. Dynamika ruchu (przyśpieszenia i zawieszenia). W jakich utworach wykorzystywać sekwencje łączanych colgad i sacad
8 (104)VADEMECUM - siła powtórekPowtórzenie materiału z lekcji 1 (97) - 7 (103).
9 (105)SOLTADAS - czy to jeszcze tango?Obrót tańczony osobno, a jednak razem. Technika obrotów (postawa, praca głowy, impuls obrotu). Technika i prowadzenie soltady. Jak ją stosować w muzyce.
10 (106)SOLTADAS de una MUJER - kiedy obroty tańczy partnerkaTechnika i prowadzenie soltady partnerki. Jak łączyć ją z innymi figurami i stosować w muzyce.
11 (107)SOLTADAS de un HOMBRE - kiedy obroty tańczy partnerTechnika i prowadzenie soltady partnera. Jak łączyć ją z innymi figurami i stosować w muzyce.
12 (108)SOLTADAS en SECUENCIAS - jak łączyć je z innymi figuramiPrzykłady sekwencji z zastosowywaniem soltadas partnera i partnerki. Technika, prowadzenie i muzykalność.
13 (109)DINÁMICA en TANGO - kiedy warto przyśpieszyćDynamika tańca oparte na przyśpieszeniach. Przykłady na wybranych sekwencjach figur. Technika, prowadzenie i muzykalność.
14 (110)DINÁMICA en TANGO - kiedy zwolnićDynamika tańca oparte na zwolnieniach. Przykłady na wybranych sekwencjach figur. Technika, prowadzenie i muzykalność.
15 (111)DINÁMICA en CAMBIOS - jak budować dynamikę tańcaPrzyśpieszenia i zwolnienia w tangu, jak je łączyć umiejętnie. Przykłady sekwencji - technika i prowadzenie. Praca na wybranych utworach muzycznych.
16 (112)VADEMECUM - siła powtórekPowtórzenie materiału z lekcji 9 (105) - 15 (111).
17 (113)Życzenia partnerek - zajęcia dedykowane PaniomPowtórzenie i utrwalenie elementów, figur i sekwencji wybranych przez panie/partnerki,
18 (114)Życzenia partnerów - zajęcia dedykowane PanomPowtórzenie i utrwalenie elementów, figur i sekwencji wybranych przez panów/partnerów,
19 (115)DO EGZAMINU jeden krokPrzygotowanie do egzaminu kończącego poziom zaawansowania.
20 (116)ZLICZENIE / EGZAMIN końcowyZaliczenie / egzamin, dyplomy i słodkości.
+ Poziom D

Poziom zaawansowany / od 3 lat nauki /

LekcjaTematMateriał przerabiany w czasie lekcji
1 (117)TANGO TRADICIONAL - wracamy do korzeniElementarne i charakterystyczne cechy stylu Tango Tradicional. Muzyka, technika kroku i objęcia. Bazowe figury "starej szkoły".
2 (118)TANGO SALÓN a TANGO MILONGUERO - gdzie tkwi różnicaRys historyczny. Analiza zasadniczych podobieństw i różnic w stylach Tango Salón i Tango Milonguero.
3 (119)TANGO SALÓN - co to znaczy tańczyć salonowoRys historyczny stylu. Technika kroku i objęcia, specyfika motoryki ruchu oraz bazowe figury charakterystyczne dla stylu Tango Salón.
4 (120)ELEGANCIA de TANGO SALÓN - co nazywamy klasyką styluPrzykłady typowych sekwencji tańczonych w stylu Tango Salón, w tym typowe ozdobniki.
5 (121)TANGO SALÓN a ORQUESTAS - jak tańczyć w stylu salonowym do różnej muzykiMuzykalność, sekwencje w utworach rytmicznych i w melodii. Typowe rozwiązania dla stylu Tango Salón.
6 (122)CADENAS DINÁMICAS en VALS - jak wytańczyć dynamikę walczykówSekwencje i zapętlenia w walczykach z wykorzystaniem dynamiki ruchu (przyśpieszenia i zwolnienia). Technika, prowadzenie i muzykalność.
7 (123)ADORNOS en VALS - jak ozdabiać walczykiWybrane ozdobniki Jej i Jego. Technika, prowadzenie. Jak i kiedy stosować je w muzyce.
8 (124)VALS en ORQUESTRAS DIFERENTES - kiedy grają różne orkiestryMuzykalność w walczykach. Sekwencje, figury i ozdobniki na przykładzie wybranych utworów muzycznych.
9 (125)VADEMECUM - siła powtórekPowtórzenie materiału z lekcji 1 (177) - 7 (124).
10 (126)TANGO MILONGUERO - spuścizna po "Viejos milongueros" Rys historyczny stylu. Technika kroku i objęcia, specyfika motoryki ruchu oraz bazowe figury charakterystyczne dla stylu Tango Milonguero.
11 (127)CORAZÓN y ABRAZO lo típico pa TANGO MILONGUERO - esencja styluTechnika objęcia, krótki krok i muzyka - typowe cechy dla stylu Tango Milonguero. Jak wydobyć z siebie "el viejo milonguro".
12 (128)TANGO MILONGUERO en ORQUESTRAS DIFERENTES - jak tańczyć w stylu milonguero do różnej muzykiMuzykalność, sekwencje w utworach rytmicznych i w melodii. Typowe rozwiązania dla stylu Tango Milonguero.
13 (129)MILONGA LISA y TRASPIE - tańczyć w punkt i kontrapunktTypowe sekwencje dla milongi lisa i traspie. Jak łączyć je umiejętnie w jednym utworze. Technika, prowadzenie i muzykalność. Prac na przykładzie wybranych utworów.
14 (130)MILONGA con ADORNOS - jak ozdabiać milongęPrzykłady ozdobników typowych dla milongi. Technika Jej i Jego. Jak i kiedy stosować je w muzyce.
15 (131)MILONGA en ORQUESTRAS DIFERENTES - różne tempo i melodiaJak tańczyć do szybkich i wolnych utworów nie tracąc charakteru milongi. Technika, prowadzenie i muzykalność. Praca na przykładzie wybranych utworów.
16 (132)VADEMECUM - siła powtórekPowtórzenie materiału z lekcji 10 (126) - 15 (131).
17 (133)Życzenia partnerek - zajęcia dedykowane PaniomPowtórzenie i utrwalenie elementów, figur i sekwencji wybranych przez panie/partnerki,
18 (134)Życzenia partnerów - zajęcia dedykowane PanomPowtórzenie i utrwalenie elementów, figur i sekwencji wybranych przez panów/partnerów,
19 (135)DO EGZAMINU jeden krokPrzygotowanie do egzaminu kończącego poziom zaawansowania.
20 (136)ZLICZENIE / EGZAMIN końcowyZaliczenie / egzamin, dyplomy i słodkości.
+ poziom D +

Poziom zaawansowany / od 3.5 roku nauki /

LekcjaTematMateriał przerabiany w czasie lekcji
1 (157)TANGO NUEVO - sięgamy współczesnościRys historyczny. Elementarne i charakterystyczne cechy stylu Tango Nuevo. Motoryka i dynamika ruchu. Postawa, krok i objęcie. Muzyka tradycyjna a współczesna.
2 (158)COSAS MODERNAS en TANGO - typowe figury dla tango nuevo Technika, prowadzenie w typowych figurach dla tango nuevo. Dynamika, przestrzeń i muzykalność.
3 (159)TANGO NUEVO en SECUENCIAS - jak tańczyć w stylu nuevoPrzykłady sekwencji z wykorzystaniem wybranych figur tango nuevo. Technika, prowadzenie i muzykalność.
4 (160)ADORNOS en TANGO NUEVO - ozdobniki dla Niej i dla NiegoPrzykłady ozdobników partnera i partnerki, Technika. Z jakimi figurami je łączyć i jak stosować je w muzyce.
5 (161)TANGO NUEVO a ORQUESTAS - współczesność w tańcu i muzyceMuzykalność, sekwencje w utworach rytmicznych i w melodii. Typowe rozwiązania dla stylu Tango Nuevo.
6 (162)VALS MODERNO - nowoczesny walczykFigury i sekwencje walcatańczone w stylu nuevo. Technika, prowadzenie, muzykalność. Praca na przykładzie wybranych utworów.
7 (163)MILONGA MODERNA - lisa czy traspie? Jak tańczyć milongę do muzyki współczesnejFigury i sekwencje milongi tańczone w stylu nuevo. Technika, prowadzenie, muzykalność. Praca na przykładzie wybranych utworów.
8 (164)VADEMECUM - siła powtórekPowtórzenie materiału z lekcji 1 (157) - 7 (163).
9 (145)SHOW en TANGO ESCENARIO - na czym polega sekretRys historyczny i charakterystyka stylu. Actitud jako podstawa stylu. Typowe figury i pozy dla Tango Escenario. Technika i prowadzenie.
10 (146) TANGO ESCENARIO a MUSICA - czy tu jest miejsce na improwizacje?Jak budować taniec w stylu Tango Escenario. Czym kierować się w wyborze muzyki i figur. Czy Tango Escenario to tylko ułożona choreografia?
11 (147)EFECTOS ESPECTACULARES en TANGO SHOW - popisowe figury i ozdobnikiPrzykłady efektownych figur i ozdobników typowych dla Tango Escenario. Jak łączyć je umiejętnie. Technika, prowadzenie i muzykalność.
12 (148)COREOGRFAIA pa bailar TANGO SHOW - zatańczyć SHOW /part IPrzykład krótkiej choreografii do wybranej muzyki z zastosowaniem typowych elementów dla Tango Escenario.
13 (149)COREOGRFAIA pa bailar TANGO SHOW - zatańczyć SHOW/ part IIKontynuacja pracy nad choreografia z poprzednich zajęć.
14 (150)UNA CANCIÓN en mi ESTILO FAVORITO / part I - tańczę, tak jak lubię najbardziejPraca w parach na przykładzie wybranego utworu tanga. Każda z par ma za zadanie zatańczyć wybrane tango w swoimi ulubionym stylu: salón, milonguero, escenraio lub nuevo.
15 (151)UNA CANCIÓN en mi ESTILO FAVORITO / part II - tańczę, tak jak lubię najbardziejKontynuacja pracy w grupach na tworzeniem własnej choreografii w wybranym stylu.
16 (152)VADEMECUM - siła powtórekPowtórzenie materiału z lekcji 10 (126) - 15 (131).
17 (153)Życzenia partnerek - zajęcia dedykowane PaniomPowtórzenie i utrwalenie elementów, figur i sekwencji wybranych przez panie/partnerki,
18 (154)Życzenia partnerów - zajęcia dedykowane PanomPowtórzenie i utrwalenie elementów, figur i sekwencji wybranych przez panów/partnerów,
19 (155)DO EGZAMINU jeden krokPrzygotowanie do egzaminu kończącego poziom zaawansowania.
20 (156)ZLICZENIE / EGZAMIN końcowyZaliczenie / egzamin, dyplomy i słodkości.
+ Master Class

Poziom zaawansowany ⇒ mistrzowski / powyżej 4 lat nauki /

Zajęcia dedykowane zaawansowanym Tangueros, którzy przeszli z sukcesem wszystkie poziomy klubowej Ścieżki Tanguero. Tańczą płynnie i w muzyce. Mogą rozpocząć etap doskonalenia i specjalizacji. Temu własnie mają służyć tematyczne seminaria. To pogłębiona praca nad techniką chodzenia, objęcia oraz nad muzykalnością. Tu rozpoczyna się kształtowanie lub/i określanie własnego stylu tańca.

SeminariumCzas trwaniaProgramProwadzący
Bailamos al 83 miesiące / 12 lekcji /Amelia
Tango Salón czy MilongueroSzymon i Joanna
Dinámica en TangoTadeusz i Patrycja
Bailar en orquestras diferentes
Vals avanzado
+ Proces grupowy

Prawa procesu grupowego

Tango – razem od pierwszego kroku. Razem, czyli w grupie. Tango to grupa ludzi nieprzypadkowych, ludzi, którym chodzi o to samo – tańczyć tango. Świadomość bycia członkiem grupy i wzajemnego oddziaływania (Ja ⇔ Grupa) może naukę tańca wspomóc lub wręcz przeciwnie, osłabić, a nawet spowodować jej zaprzestanie.

Jesteśmy świadomi tego oddziaływania, dlatego chcemy Wam przybliżyć reguły procesu grupowego. Reguły, którym podlega każda grupa, niezależnie od poziomu zaawansowania umiejętności tańca. Przyjrzyjmy się etapom procesu grupowego.

Fazy procesu grupowego

Zasadniczo każda grupa przechodzi 5 etapów procesu grupowego. W naukach psychologicznych nazywa się je: 1) faza formowania grupy, 2) faza buntu, 3) faza normowania, 4) faza wykonania, 5) faza zawieszenia – rozwiązania grupy. Faza pierwsza trwa najdłużej i warunkuje sukces przejścia grupy przez kolejne etapy. Faza druga jest najtrudniejsza, wiele grup rozpada się właśnie na tym etapie. Najbardziej efektywna jest faza czwarta, a najwięcej ambiwalentnych odczuć dostarcza faza piąta. Znajomość i rozumienie tego procesu ułatwia pracę zarówno prowadzącym (instruktorom), jak i członkom grupy (kursantom).

FAZA I - formowanie

Formowanie grupy zwane również integracją grupy. Ta (pierwsza) faza będzie różnić się najbardziej w zależności od poziomów zaawansowania grupy. W grupach początkujących jest najtrudniejsza i trwa najdłużej. W grupach zaawansowanych przebiega sprawie i stosunkowo krótko, o ile członkowie grupy mają pozytywne doświadczenie integracji z poprzednich grup.

Grupy początkujące zasadniczo tworzą osoby, które nie znały się wcześniej. Łączy ich wspólny cel – spróbować/nauczyć się tańczyć tango. Emocje jakie im towarzyszą oscylują pomiędzy niepokojem a ekscytacją. Ich dominanty zależą od osobowości i wcześniejszych doświadczeń, ale nawet u największych „śmiałków” pojawi się niepokój. Tak reagujemy na sytuacje nową od setek tysięcy lat. Sytuacja nowa, to nowi ludzie, nowe miejsce i nowe kompetencje. Obok pytań z przedziału czy będzie fajnie? pojawią się pytania czy sobie poradzę? Odczuwane na tym etapie emocje, kłębiące się w głowie myśli będą kierunkować nasze zachowanie. (Zjawisko znane od lat, ćwiczyliśmy to w każdej nowej grupie:w szkole, wśród znajomych, w pracy.) Zachowania oraz idące za tym role grupowe będą bardzo różne. Ważne, żeby na tym etapie dość szybko „oswoić” grupę i wyznaczyć zasady jej funkcjonowania. To zapewni bezpieczeństwo w grupie i komfort „nieradzenia sobie” w przyjaznej atmosferze. Sytuacje „nieradzenia sobie” zaczną pojawiać się po około pierwszym miesiącu nauki (po 3/4 lekcjach). To naturalny element procesu, „głowa” zapamiętuje w innym tempie niż „ciało”. Ważne, żeby nie poddawać się frustracji z obszaru „nie wychodzi mi”, „nie mam talentu”. Ten stan przeminie. Instruktorzy wiedzą, jak Was przez to przeprowadzić, a świadomość, że pozostali członkowie grupy zmagają się z podobnymi trudnościami oraz, że są nam życzliwie nastawieni bardzo w tym pomoże. Dlatego zachęcamy do przychodzenia na zajęcia klika/kilkanaście minut wcześniej, żeby mieć czas na wyciszenie i skupienie się na zajęciach. Zadbajcie o dobry nastrój i życzliwość w kontakcie z innymi, poznajcie imiona pozostałych członków grupy i „ucinajcie sobie luźne pogawędki”. Tak tworzy się przyjazną atmosferę grupy.

Na wyższych poziomach zaawansowania często członkowie grupy mieli okazje poznać się wcześniej w czasie praktyk, milong czy innych wydarzeń. To bardzo ułatwia fazę integracji. Trudność jaka może się pojawić to wcześniejsze negatywne doświadczenie (rozmowa, taniec, komentarz), które może być źródłem niechęci wobec Kogoś. Spróbujcie „zresetować” wcześniejsze nieprzyjemne sytuacje i spróbować jeszcze raz wejść kontakt. Jeśli ponownie dostarczy on negatywnych przeżyć, przejdźmy na życzliwą neutralność. Nie musimy lubić wszystkich, ważne by wobec Każdego zachowywać się życzliwie i uczciwie. Warto pomagać sobie poprzez wzmocnienia pozytywne, skupiać się na tym, co mi wychodzi oraz komunikować partnerowi/partnerce to, co im wychodzi.

FAZA II - bunt, stagnacja, zniechęcenie

Faza druga jest zwykle najtrudniejsza dla każdej grupy. W psychologii nazywamy ją fazą buntu. Ten bunt może być skierowany przeciwko normom grupowym, ale może też wynikać z frustracji związanej z mierzeniem się z własnymi trudnościmi / oporami.

Na poziomie grup początkujących bunt może wynikać z odkrywania, że nauka tanga sprawia trudności, nasze ciało nie przyswaja wiedzy, tak szybko, jakbyśmy chcieli. Bunt może wiązać się z „niedogadaniem w parze”, niezgodą na styl prowadzenia instruktorów bądź wymaganą regularność i zaangażowanie w indywidualną pracę (nauka tanga to nie tylko lekcje, to również praktyki, milongi. Postęp zależy od ilości zainwestowanego czasu). Bunt może wiązać się również z irytacją na zachowania innych członków grupy (Żarty nie na temat, spóźnianie się, nieobecności. To wszystko finalnie zakłóca pracę całej grupy.).

Bunt może być nieuświadomiony, pozostać na poziomie odczucia, że coś nie działa, nie daje oczekiwanej satysfakcji, lub po prostu nudzi.

Na poziomie bardziej zaawansowanych grup bunt może przybrać formę nazwijmy to stagnacji, zniechęcenia. Poczucia, że „stoimy” w miejscu, nie rozwijamy się. Nasz taniec wygląda tak samo. Znam figury, ale nie potrafię ich zatańczyć na milondze, etc. To często bardzo subiektywne odczucie i każdy z nas go doświadczył. Nawet jeżeli głowa „mówi nam, że nic się nie dzieje”, to ciało się uczy.

Radzimy przetrwać ten czas, wejście w następny etap przyniesie nagrodę – progres i poczucie zadowolenia.

Oczywiście mogą tu wystąpić realne problemy niezgodności w parze lub grupie, wtedy warto zmienić partnera/-erkę lub grupę. Taniec jest jak rozmowa, z jedną osobą „wychodzi samo” z inną – „idzie jak po grudzie”.

FAZA III - normowanie

To faza, które występuję w chwili zidentyfikowania i nazwania czynników przeszkadzających/ zakłócających proces grupowy. Zwykle to wystarcza, żeby automatycznie pokazały się możliwe rozwiązania, czyli ponowne ustalenie zasad grupowych: przychodzimy na zajęcia, dbamy o punktualność i życzliwe odnoszenie się do innych członków grupy, kiedy „nie wychodzi” komunikujemy instruktorom potrzebę ponownego wyłożenia materiału, ale też korzystamy z praktyk, żeby wyćwiczyć trudniejsze elementy, kiedy „niezgodność w parze” jest nie do przejścia, komunikujemy chęć zmiany partnera (dyplomatycznie i życzliwie).

FAZA IV - wykonanie

Faza czwarta, to czas obiecanej nagrody. Rozwiązanie problemów fazy drugiej w naturalny sposób prowadzi nas do etapu pogłębionej integracji i realizowania wyznaczonych celów – nauki tańca. Wiemy, co nam może sprawiać trudność, dlatego potrafimy sobie z tym radzić. To czas, w którym bardzo szybko widać progres, czujemy się dużo swobodniej w grupie. Jednym słowem „idziemy jak burza” a to daje dużą satysfakcje i zadowolenie.

FAZA V - rozwiązanie grupy

Ostatnia faza, kończąca proces grupowy. Przypada na ostanie tygodnie wspólnej pracy, kiedy coraz bliżej do końca kursu. Jej ambiwalentność polega na tym, że z jednej strony cieszą nas efekty i rozwój w tańcu (kończy kolejny poziom zaawansowania, jesteśmy coraz lepsi), z drugie strony pojawia się smutek, że rozstajemy się z ludźmi, z którymi spędziliśmy sporo czasu (kurs, praktyki, milongi, pogaduchy i żarty).

Kiedy Kogoś bardzo polubicie na swojej grupie, zadbajcie o dalszy kontakt. Być może spotkacie się na kolejnym poziomie zaawansowania,a już na pewno możecie spotykać się na praktykach, milongach czy warsztatach.

 

 

 

 

 

Opis faz procesu grupowego z uwzględnieniem specyfiki nauki tanga

opracowany według teorii B.W. Tuckmana. By Amelia.