Pierwsze Milongi odbywały się na placach w okolicy rzeki Rio de Plata u schyłku XIX w. Tak bowiem nazywano spotkania afroamerykańskich niewolników, którzy w tańcu i muzyce szukali zabawy oraz wytchnienia. Dzisiaj po przeszło stu latach Milonga nie zmieniła swojego przeznaczenia i nadal ludzie spotykają się, żeby tańczyć Tango! Nie tylko w okolicach Rio de Palta, ale we wszystkich zakątkach świata.

Współczesna Milonga ma swoje reguły i zwyczaje. Ich znajomość pomaga odnaleźć się w międzynarodowym świecie tanga. Najważniejsze z nich to cabazeo i rytm milongi zapisany w tandach (-4 tanga-3 walce-4 tanga-3 milongi-).

A więc Milonga. To tutaj tańczy się Tango!

Mężczyźni i kobiety siedzą przy stolikach ustawionych dookoła podłogi tanecznej, tak aby możliwy był kontakt wzrokowy między nimi. Panie i Panowie, czas na “cabaceo”, według tradycji najstarszych argentyńskich milong.

 

  1. Zaproszenie do tańca – mężczyzna z pewnego dystansu mężczyzna z pewnego dystansu obserwuje kobiety Na “starych argentyńskich” milongach panie siedzą po jednej stronie sali, panowie po drugiej. Zaproszenie do tańca możliwe jest tylko poprzez „cabaceo”. Współcześnie, zwłaszcza w innych krajach niż Argentyna, kobiety siedzą przemieszani przy tych samych stolikach. Taka sytuacja dyktuje inne warianty „cabaceo”, a niektórzy pytają, czy wtedy to jeszcze jest „cabaceo”., po czym “wybraną” zaprasza do tańca dając jej sygnał lekkim skinieniem głowy. Kobieta może przyjąć zaproszenie poprzez podobne, jak u mężczyzny skinienie głową lub je odrzucić, odwracając wzrok.Mówi się, że taki sposób proszenia chronił mężczyzn przed ośmieszeniem. Odwrócony wzrok można było uznać za przypadek. Milongi w pierwszych latach XX w. organizowane były w klubach i kabaretach w tzw. szemranych dzielnicach. Żaden z tamtejszych mężczyzn nie mógł sobie pozwolić na pokonanie dystansu do stolika “wybranej” i na oczach wszystkich zostać odrzuconym.

  2. Rozpoczęcie tańca – kiedy kobieta zaaprobuje zaproszenie mężczyzny, wtedy on podchodzi do jej stolikaMężczyzna podchodząc do zaproszonej kobiety nigdy nie przechodzi przez podłogę do tańca. Wskazanym jest, aby przeszedł obok stolików lub krzeseł, tak aby nie zakłócać ruchu tańczących par.. Kobieta wstaje na chwilę przed podejściem mężczyzny. Oboje zbliżają się do podłogi tanecznej i ustawiają się na linii tańca (mężczyzna twarzą w kierunku do przeciwnego ruchu wskazówek zegara). Mężczyzna nawiązuję kontakt z mężczyzną z pary tańczącej najbliżej, dając mu sygnał, że chce włączyć się do tańca. Taki sposób dołączenia do par już tańczących powoduje najmniej zakłóceń wśród osób już tańczących.

  3. Wspólna „tanda –  tandy” niewskazanym jest zakończenie tańca przed zakończeniemMoże się przydarzyć, że wybór nie był fortunny, a tańczona tanda pozostaję daleko od tej “wymarzonej”. Wtedy tańczymy ją do końca i następnym razem nie prosimy lub nie przyjmujemy zaproszenie od osoby, z która nie tańczyło nam się najlepiej. Z tańcem, jest jak z rozmową. Z jednym zagra z innym nie.

    – REGUŁY podłogi – 

Zanim włączysz się do wspólnego tańca, nawiąż kontakt wzrokowy z partnerem tańczącym po Twojej lewej stronie. Zasygnalizuj mu, że chcesz włączyć się do tańca (wraz z partnerką oczywiście).

Poruszaj się po linii tańca w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara. Staraj się nie zmieniać obranej linii ani nie wyprzedzać par tańczących przed Tobą.*

Uwaga! Nie zaczynaj tańczyć równolegle do innej pary, zmuszając ją tym samym do wyjścia z obranej linii tańca.

Jeżeli swój taniec, bądź wybrany jego fragment, chcesz rozpocząć krokiem do tyłu, upewnij się, że za Tobą jest miejsce. Nie rób więcej niż 2 kroki w tył na raz.

Tańcz w tempie podobnym do innych par na parkiecie (nie zwalniaj gwałtownie ani nie wykonuj zbyt wielu figur w miejscu), w ten sposób unikniesz tzw. korka.**

Dąż do utrzymania równomiernego dystansu między tańczącymi parami, najbardziej wobec pary, która jest przed Tobą. Pamiętaj, że to Ty odpowiadasz, za kierunek tańca Twój i partnerki. Kątem oka obserwuj, co dzieje się w Twoim najbliższym otoczeniu.

Kiedy chcesz zmienić linię tańca, upewnij się, że Twój zamiar został zauważony.(najlepiej rób  Podobnie, kiedy zauważysz, że para w Twoim najbliższym otoczeniu, chce zmienić linię tańca, zrób jej miejsce.***

Panie, róbcie „gancho” / „boleo” tylko w przypadku, kiedy całkowicie ufacie swojemu partnerowi. W przypadku dużej ilości par na parkiecie – róbcie je nisko, przy podłodze. Wypadki nie zawsze wynikają z błędu partnera. Panowie na “tłocznej” milondze unikajcie prowadzenia zamaszystych figur.

Uwaga Piesi! Pierwszeństwo zawsze mają tańczące pary. Przemieszczając się w czasie milongi nie przechodźcie z miejsca w miejsce przecinając podłogę do tańca, starajcie się poruszać w przestrzeni poza podłogą taneczną.

*W przypadku większej ilości par możliwe jest wyznaczenie więcej niż jednej linii tańca. Ich ilość i szerokość zależy od ilości osób i wielkości podłogi do tańca. Na linii najbardziej zewnętrznej (najbliżej stolików) tańczą najbardziej zaawansowani partnerzy. (mają najlepiej opanowane tańczenie w przestrzeni, co pozwala uniknąć kolizji z otaczającymi salę stolikami i siedzącymi osobami)

**Zmiana linii tańca może niewiele pomóc, ale może pomóc mały obrót.

*** Jeżeli potrzebujesz zmienić linię tańca, zrób to ze swojej lewej strony (“martwa przestrzeń”)

4. Koniec wspólnego tańca – koniec „tandy” sygnalizuje “cortina” (krótki utwór muzyczny, najczęściej z innego gatunku muzyki niż tango). Po zakończonym tańcu mężczyzna odprowadzą kobietę do jej stolika, po czym wraca na swoje miejsce. Może się zdarzyć, że „tanda” była bardzo udana, a partnerzy są zadowoleni na tyle, że chcieliby zatańczyć następną. Wtedy pozostają na parkiecie, a czas „cortiny” zwykle umilają sobie rozmową. Nie jest to w powszechnym zwyczaju, częściej mężczyzna odprowadza partnerką po jednej „tandzie” i prosi ją ponownie do tańca po jakimś czasie na tej samej milondze.

 

Współcześnie, zwłaszcza w krajach innych niż Argentyna, reguły milongi są luźniejsze i dostosowane do lokalnych zwyczajów.

O TDj-ach, którzy grają na klubowych milongach – strona w przygotowaniu.

Arnold Chudzik

Joanna Helena Nowak

Tadeusz Kościelniak

  • Przed wyjściem na milongę sprawdź dress code, wysokość opłaty wstępu oraz komunikację – jak i czym dojechać.
  • Zabierz ze sobą tylko to, czego potrzebujesz na milondze (buty na zmianę, telefon (?), pieniądze na bilet wstępu i konsumpcję w barze).
+ TDj Team

O TDj-ach, którzy grają na klubowych milongach – strona w przygotowaniu.

Arnold Chudzik

Joanna Helena Nowak

Tadeusz Kościelniak

+ Dobre rady
  • Przed wyjściem na milongę sprawdź dress code, wysokość opłaty wstępu oraz komunikację – jak i czym dojechać.
  • Zabierz ze sobą tylko to, czego potrzebujesz na milondze (buty na zmianę, telefon (?), pieniądze na bilet wstępu i konsumpcję w barze).